Ηταν Τρίτη 4 Αυγούστου του 1964, όταν οι εφημερίδες της ημέρας, παρακάμπτοντας τη, μουντή ως συνήθως, πολιτική επικαιρότητα, αφιέρωναν στα πρωτοσέλιδά τους μια ξεχωριστή… δροσερή είδηση: Τα ξημερώματα της Κυριακής προς Δευτέρα της 3ης Αυγούστου, μια Ελληνίδα καλλονή είχε κερδίσει στο Μαϊάμι τον τίτλο της «Μις Υφήλιος».
Μια χώρα που αποζητούσε με κάθε τρόπο τη διεθνή επιβεβαίωση πανηγύριζε, ενώ δεν γνώριζε καλά καλά το όνομα της νικήτριας. Το επώνυμο ήταν, φυσικά, Τσοπέη, αλλά οι εφημερίδες έγραφαν το όνομά της άλλοτε ως Κούλα και άλλοτε ως Κυριακή, ενώ τα ξένα τηλεγραφήματα ανέφεραν ότι ο τίτλος δόθηκε στην Κορίνα. Η πραγματικότητα είναι ότι τα πρώτα ήταν τα ονόματα με τα οποία τη φώναζαν στο σπίτι, ενώ το Κορίνα ήταν εκείνο που η ίδια είχε επιλέξει να την προσφωνούν στη διεθνή της καριέρα, κάτι που ο ελληνικός Τύπος θα χρειαστεί να περάσει μεγάλο διάστημα ώστε να το αποδεχτεί και να υιοθετήσει τη νέα… ονοματοδοσία.
Σίγουρα το… ληξιαρχικό ζήτημα δεν ήταν το πιο ενδιαφέρον κομμάτι στην ξεχωριστή ζωή της Κορίνας Τσοπέη. Η ίδια γεννήθηκε σ’ ένα μεσοαστικό σπίτι στις παρυφές του Υμηττού. Η ζωή της αλλάζει όταν σε ηλικία οκτώ ετών μια γειτόνισσα μιλά στη μητέρα της για τη «Σταρ Ελλάς» του 1952, Νταίζη Μαυράκη, που είχε έρθει τρίτη στα διεθνή καλλιστεία. Η μικρή ζηλεύει ακούγοντας για δώρα, δόξα και ταξίδια και ονειρεύεται από τότε να πάει στην Αμερική, αλλά αυτή να μην έρθει τρίτη, αλλά πρώτη.
Αναζητά και βρίσκει το τηλέφωνο του επίσημου φωτογράφου των καλλιστείων, ώστε τα ερχόμενα χρόνια να μην περιμένει να γνωρίσει τη «Σταρ Ελλάς» της χρονιάς από τις εφημερίδες, αλλά τηλεφωνώντας σε αυτόν ώστε να μάθει, πρώτη, τη νικήτρια. Στα δεκάξι της χρόνια, μια φίλη της της λέει το μέλλον της βλέποντας το κατακάθι του καφέ: «Θα βάλεις κορόνα που θα είναι δική σου, θα γυρίσεις όλο τον κόσμο, θα παντρευτείς Αμερικανό και θα κάνεις τρία παιδιά». Η μικρή Κούλα γελά, αλλά παράλληλα ονειρεύεται τα παραπάνω και μόλις νυχτώνει πηγαίνει στον κινηματογράφο της γειτονιάς για να δει τους σταρ της εποχής, Ροκ Χάτσον, Ντόρις Ντέι, Οντρεϊ Χέπμπορν, τα ωραία σπίτια, τα καπέλα και τα αυτοκίνητα που τρέχουν σε μεγάλες λεωφόρους και όχι σε χωματόδρομους.
Εκείνη την εποχή το κορυφαίο μανεκέν της περιόδου, Αντουανέτα Ροντοπούλου, ανοίγει σχολή μανεκέν και η δεκαοκτάχρονη πλέον Κούλα πιέζει τον πατέρα της, ο οποίος ήταν Μανιάτης, ταγματάρχης του Πεζικού, να γραφτεί εκεί. Τελικά, τον πείθει και στη σχολή χάνει γρήγορα τα δέκα παραπανίσια κιλά που είχε και, δύο χρόνια μετά, η Ροντοπούλου τής προτείνει να πάρει μέρος στα καλλιστεία που τότε διοργάνωνε η εφημερίδα «Απογευματινή». Ο πατέρας πείθεται εκ νέου, η κόρη του του στέλνει τη φωτογραφία της στην εφημερίδα και, όταν γίνονται τα καλλιστεία στις 20 Ιουνίου, η Τσοπέη ανακηρύσσεται πανηγυρικά «Σταρ Ελλάς» 1964, κερδίζοντας μάλιστα και ένα αυτοκίνητο, δώρο των χορηγών της βραδιάς.
Ομως, ο εγχώριος τίτλος δεν της αρκεί και θέλει να δηλώσει συμμετοχή στο διεθνή διαγωνισμό ομορφιάς, αφού πρώτα θα χρειαστεί να πειστεί γι’ αυτό, για τρίτη φορά, ο Μανιάτης στρατιωτικός πατέρας. Η 20χρονη Τσοπέη φτάνει στην Αμερική για το διαγωνισμό, χωρίς να γνωρίζει λέξη αγγλικά, ενώ στις εκεί επαφές της τη βοηθά μια Ελληνοαμερικανίδα που γνωρίζει στο Μαϊάμι. Παρότι ο σύζυγος της Ροντοπούλου και γνωστός δημοσιογράφος, Χρήστος Οικονόμου, επιχειρεί να την «προσγειώσει» λέγοντάς της: «Δεν θα βγεις πρώτη. Ο συναγωνισμός με τις Σουηδέζες είναι μεγάλος. Αν το πάρεις απόφαση, θα περάσεις καλά», η ίδια αισθάνεται πολύ σίγουρη για τον εαυτό της, ιδίως όταν γνωρίζει τις συνυποψήφιές της.
Ο διεθνής διαγωνισμός ομορφιάς εκείνης της χρονιάς είχε το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό ότι μεταδιδόταν για πρώτη φορά απευθείας από την αμερικανική τηλεόραση, με αποτέλεσμα η τηλεθέαση να «χτυπήσει κόκκινο», αφού τον παρακολούθησαν πάνω από 60 εκατομμύρια Αμερικανοί. Η Τσοπέη φτάνει με ευκολία στην τελική πεντάδα του διαγωνισμού μαζί με την Κινέζα, τη Σουηδέζα, την Ισραηλινή και την Αγγλίδα, αλλά, όταν ακούει ότι είναι η «Μις Υφήλιος» 1964 ξεσπά σε κλάματα, γιατί, ενώ έχει καταφέρει από τους χωματόδρομους του Υμηττού να βρεθεί στην κορυφή του κόσμου όπως είχε ονειρευτεί, τώρα δεν έχει δίπλα της κανένα δικό της άνθρωπο να μοιραστεί τη χαρά της.
Στην Ελλάδα η νίκη της χαρακτηρίζεται ως «αναγέννηση του αρχαίου ελληνικού κάλλους» και οι δημοσιογράφοι «πολιορκούν» το πατρικό της σπίτι για δηλώσεις από την οικογένειά της, με τους δικούς της να δέχονται δεκάδες συγχαρητήρια τηλεγραφήματα και τηλέφωνα, ενώ δηλώνουν ότι «Η Κούλα θα επιστρέψει σύντομα στην Ελλάδα».
Οι γονείς, βέβαια, αγνοούν ότι ο τίτλος της «Μις Υφήλιος», εκτός από δόξα, χρήμα και ταξίδια, έχει και πολύ μεγάλες υποχρεώσεις, κάτι που συνειδητοποιεί και η ίδια πολύ γρήγορα. Ενώ στην Αθήνα οι κινηματογράφοι παρουσιάζουν τη νίκη της με την προβολή κάποιων επικαίρων με τον πομπώδη τίτλο «Το φιλμ της ομορφιάς», η νεαρή Τσοπέη είναι κυκλωμένη από δημοσιογράφους, κινηματογραφικούς παραγωγούς, μάνατζερ και, φυσικά, υποψήφιους γαμπρούς από τους οποίους δεν μπορεί για ένα χρόνο να παντρευτεί κανέναν, αφού τη δεσμεύει το συμβόλαιο με το διεθνή διαγωνισμό.
Γυρίζει όλο τον κόσμο σε τόσο καταιγιστικούς ρυθμούς που από τις πρώτες κιόλας εβδομάδες δηλώνει ότι, αν ήξερε τις υποχρεώσεις που θα είχε ως νικήτρια, δεν θα δήλωνε ποτέ συμμετοχή στο διαγωνισμό. Πριν από ένα μόλις χρόνο έκλαιγε γιατί ο αυστηρός πατέρας της δεν την άφηνε να βγαίνει από το σπίτι, τώρα πλέον κλαίει γιατί βγαίνει κάθε βράδυ, μακριά όμως από τους δικούς της.
Η έξαρση του παγκόσμιου φεμινιστικού κινήματος εκείνης της εποχής οδηγεί σε συνεχείς συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας σε κάθε σημείο του κόσμου όπου εμφανίζεται. Η ίδια απαντά στις κινητοποιήσεις αυτές σε ερώτηση δημοσιογράφου: «Κοίταξε να δεις, είμαι στα είκοσί μου, ταξιδεύω σε όλο τον κόσμο πρώτη θέση, γνώρισα τους προέδρους της Αμερικής, των Φιλιππίνων, της Βραζιλίας, της Αργεντινής. Πες μου πώς μπορεί ένα κορίτσι είκοσι χρόνων να κάνει αυτά που κάνω εγώ;».
Η άκομψη αντίδραση της Τουρκάλας εστεμμένης
Οπως σε όλα τα καλλιστεία δεν λείπουν τα ευτράπελα από τις κοπέλες που δεν καταφέρνουν να αποκτήσουν τον πολυπόθητο τίτλο, έτσι και σε αυτά της «Μις Υφήλιος» υπήρξαν αντιδράσεις με πολιτικές προεκτάσεις που παραλίγο να δημιουργήσουν διπλωματικό επεισόδιο μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Εκείνη την περίοδο το κυπριακό ζήτημα βρισκόταν σε νέα άσχημη κλιμάκωση, με την τουρκική απόβαση στη Μεγαλόνησο να αποφεύγεται την τελευταία στιγμή, αλλά όχι όμως και οι τουρκικοί βομβαρδισμοί στην Κύπρο τον Αύγουστο εκείνου του καλοκαιριού.
Η επιβεβαίωση του κακού κλίματος μεταξύ των δύο χωρών έρχεται το βράδυ των διεθνών καλλιστείων, όταν την ώρα που ακουγόταν το όνομα της Ελληνίδας νικήτριας αποχωρούσε από τη σκηνή η Τουρκάλα υποψήφια σε ένδειξη διαμαρτυρίας.
Εν συνεχεία, μάλιστα, έκανε δηλώσεις κατά της νέας «Μις Υφήλιος» και χρειάστηκε να λάβει τηλεγράφημα από την Τουρκία για να ρίξει τους τόνους.
Μάλιστα, ο χρονογράφος της τουρκικής εφημερίδας «Μιλλιέτ» είχε κατακρίνει τη «Μις Τουρκία» για τη συμπεριφορά της, γράφοντας χαρακτηριστικά: «Αντί να συγχαρεί τη Μις Υφήλιος, εγκατέλειψεν επιδεικτικώς την αίθουσαν. Εις το εξής, τας ημετέρας Μις αντί να τας διδάσκωμεν να κάμουν ακκισμούς, να τας διδάσκωμεν καλούς τρόπους».
Προφανώς, η «Μις Τουρκία», θα έκανε εντατικά μαθήματα καλών τρόπων, αφού τις επόμενες ημέρες όχι μόνο φωτογραφήθηκε με την Ελληνίδα καλλονή, αλλά της ζήτησε μάλιστα και αυτόγραφο…
Η θριαμβεύτρια Κορίνα Τσοπέη μπόρεσε να δει από κοντά τους δικούς της σχεδόν δύο μήνες μετά, με αφορμή το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ενδεικτικό του κλίματος ενθουσιασμού ήταν η υποδοχή που της έγινε στο αεροδρόμιο της συμπρωτεύουσας, όπου την περίμεναν παρατεταγμένοι ο δήμαρχος, νομάρχης, ο πρόεδρος της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης, καθώς και όλες οι Αρχές της πόλης, ενώ η ίδια και η «Μις Αμερική» που τη συνόδευε έφτασαν στο ξενοδοχείο μέσα σε ανοιχτό αυτοκίνητο με τη συνοδεία μοτοσικλετιστών.
Η Τσοπέη παρακολούθησε ταινία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου, ενώ στη συνέντευξη Τύπου επανέλαβε τη δυσφορία της για το βεβαρημένο πρόγραμμά της: «Για μια βασίλισσα της ομορφιάς είναι πολύ βαρύ το τίμημα της εφήμερης βασιλείας της. Θα προτιμούσα να μην είχα εκλεγεί βασίλισσα».
Κωνσταντίνος Μπορδόκας
Διαβάστε περισσότερα στην έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής